Система вправ і завдань як категорія методики навчання перекладу

Автор(и)

  • Л. М. Черноватий Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна., Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/im.v0i2.132631

Ключові слова:

вправа, вправи для розвитку умінь, вправи для формування навичок, вправляння, групи, типи і види вправ, завдання, ієрархія, навичка, навчання перекладу, переклад, підготовчі вправи, підсистема, система, уміння.

Анотація

Запропоновано підхід до розробки загальної моделі системи вправ і завдань для навчання перекладу, типологія яких ґрунтується на їх розмежуванні залежно від мети вправляння: оволодіння діями й операціями, що необхідні для здійснення перекладу, але не включають його; формування перекладацьких навичок та розвиток перекладацьких умінь. Відповідно пропонується розрізняти підготовчі вправи, а також вправи і завдання для формування перекладацьких навичок та умінь. Цей підхід проілюстровано на прикладах. Показано ієрархію понять «система», «підсистема», «група», «тип» і «вид» вправ та наведено приклади їх реалізації в системі. Сформульовано завдання, які необхідно розв’язати з метою розробки систем вправ і завдань для навчання деяких видів  перекладу.

Біографія автора

Л. М. Черноватий, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна.

Доктор  педагогічних  наук,  професор,
професор кафедри теорії та практики перекладу англійської мови.

Посилання

Беляев Б. В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам / Б. В. Беляев. – М. : Просвещение, 1965. – 227 с.

Варій М. Й. Психологія : навчальний посібник / М. Й. Варій. – К. : «Центр учбової літератури», 2007. – 968 c.

Верное В. Ф. Категория / В. Ф. Верное // Философский словарь [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://gufo.me/dict/philosophy_dict.

Горский Д. П. Краткий словарь по логике / Д. П. Горский, А. А. Ивин, А. Л. Никифоров; под ред. Д. П. Горского. – М. : Просвещение, 1991. – 208 с.

Ивин А. А. Словарь по логике / А. А. Ивин, А. Л. Никифоров – М. : ВЛАДОС, 1998. – 384 с.

Керимов Т. X. Система / Т. X. Керимов // Философский словарь [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://gufo.me/dict/philosophy_dict.

Кондаков Н. И. Логический словарь-справочник / Н. И. Кондаков. – М. : Наука, 1975. – 720 с.

Крысько В. Г. Психология : курс лекций / В. Г. Крысько. – М. : Омега-Л, 2006. – 368 с.

Львовская З. Д. Современные проблемы перевода / З. Д. Львовская. – М. : Издательство ЛКИ, 2008. – 224 c.

Методика навчання іноземних мов та культур: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. / за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2013. – 590 с.

Ольховська А. С. Система вправ для навчання майбутніх філологів двостороннього синхронного перекладу / А. С. Ольховська // Іноземні мови. – 2014. –No1. – С. 47–55.

Плахотник В. М. Чи можуть вправи бути комунікативними? / В. М. Плахотник // Іноземні мови. – 2012. –No1. – С. 5–12.

Психологічна енциклопедія / Автор-упорядник О. М. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 424 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2-х т. / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – Т. 2. 328 с.

Сергєєнкова О. П. Загальна психологія / О. П. Сергєєнкова, О. А. Столярчук, О. П. Коханова, О. В. Пасєка. – К. : Центр учбової літератури, 2012. – 296 с.

Словник української мови : в 11-ти т. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. – К. : Наукова думка, 1970–1980. – Т. 1. – 812 с.

Словник української мови : в 11-ти т. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. – К. : Наукова думка, 1970–1980. – Т. 4. – 840 с.

Упражнение, определение [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https:// vocabulary.ru/termin/uprazhnenie.html.

Чайка В. М. Основи дидактики: навчальний посібник / В. М. Чайка. – К. : Академвидав, 2011. – 238 с.

Черноватий Л. М. Методика викладання перекладу як спеціальності : [підруч. для студ. вищих заклад. освіти за спеціальністю «Переклад»] / Л.М. Черноватий. – Вінниця : Нова Книга, 2013. – 376 с.

Черноватий Л. М. Система вправ для навчання перекладу з аркуша майбутніх філологів / Л. М. Черноватий // Наукові записки. – Вип. 153. – Серія :Філологічні науки (Мовознавство). –Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – С. 603–608.

Черноватий Л. М. Система вправ і завдань для навчання усного послідовного перекладу / Л. М. Черноватий, Н. М. Ковальчук // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія «Філологія» та «Методика викладання іноземних мов». – 2017. – Вип. 86. – С. 167–174.

Чумаченко Е. К. Система / Е. К. Чумаченко // Логический словарь [ред. А. А. Ивин, В. Н. Переверзев, В. В. Петров]. – М. : Мысль, 1994. – С. 215–216.

Чумаченко Е. К. Системный подход / Е. К. Чумаченко // Логический словарь [ред. А. А. Ивин, В. Н. Переверзев, В. В. Петров]. – М. : Мысль, 1994. – С. 216–217.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-29

Номер

Розділ

Наукові статті