Принципи диференційованого навчання професійно орієнтованого англомовного спілкування майбутніх ІТ-фахівців

Автор(и)

  • О. С. Синекоп Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.1.157607

Ключові слова:

диференційоване навчання, професійно орієнтоване англомовне спілкування, майбутні фахівці з інформаційних технологій, дидактичні і методичні принципи.

Анотація

Предметом дослідження даної статті є принципи диференційованого навчання майбутніх фахівців з інформаційних технологій (ІТ) професійно орієнтованого англомовного спілкування. Аналіз останніх досліджень і публікацій показує, що спільним для більшості представлених класифікацій є розмежування принципів на ті, що є універсальними за своїм призначенням, тобто можуть бути використані для навчання різних дисциплін, а також ті, що висвітлюють специфіку викладання іноземної мови в методичному плані. Значна роль належить методичним принципам, які відображають теоретико-практичні особливості розробленої методики. Специфічні принципи диференційованого навчання у більшості дослідників спрямовані на визначення закономірностей навчального процесу з фокусом на різні індивідуально-типологічні особливості студентів. На основі досвіду дослідників дібрано, додано й проаналізовано методичні і дидактичні принципи для диференційованого навчання майбутніх ІТ-фахівців професійно орієнтованого англомовного спілкування. Методичні принципи поділяються на загальні і спеціальні принципи. Група загальнометодичних принципів для диференційованого навчання охоплює: 1)принцип комунікативності; 2) принцип взаємопов’язаного навчання видів мовленнєвої діяльності та аспектів; 3) принцип домінуючої ролі вправ; 4) принцип поєднання індивідуальної, групової і колективної форм роботи; 5) принцип автентичності. До групи спеціально-методичних принципів для диференційованого навчання входять: 1) принцип максимального врахування індивідуальної траєкторії учіння; 2) принцип гнучкості груп і координації групової взаємодії; 3)принцип константного оцінювання та рефлексії; 4) принцип квазіпрофесійного моделювання і міждисциплінарності; 5) принцип варіативності прийомів навчання; 6) принцип диверсифікації стратегій. До дидактичних принципів належать: 1) принцип свідомості; 2) принцип мовленнєвої активності; 3) принцип гуманістичності. Зазначені принципи диференційованого навчання професійно орієнтованого англомовного спілкування майбутніх ІТ-фахівців є підґрунтям організації навчального процесу, відображають його закономірності та забезпечують його ефективний перебіг. 

Біографія автора

О. С. Синекоп, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри англійської мови технічного спрямування № 2

Посилання

Выготский Л. С. Динамика умственного развития школьника в связи с обучением / Л. С. Выготский // Умственное развитие детей в процессе обучения. – М., Л. : ГИЗ, 1935. – С. 33–52.

Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. – М. : Педагогика, 1999. – 536 с.

Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам : лингводидактика и методика : [учеб. пособ. для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. завед.] / Н. Д. Гальскова, Н. И. Гез. – М. : Издательский центр «Академия», 2006. – 336 с.

Гапонова С. В. Взаємопов’язане навчання видів мовленнєвої діяльності у процесі навчання іноземної мови / C. В. Гапонова // Іноземні мови. – 2009. – № 2. – С. 13–16.

Горностай П. П. Психологія групової ідентичності : закономірності становлення : [монографія] / П. П. Горностай, О. А. Ліщинська, Л. Г. Чорна та ін.; за наук. ред. П. П. Горностая; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – К. : Міленіум, 2014. – 252 с.

Задорожна І. П. Теоретико-методичні засади організації самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння англомовною комунікативною компетенцією : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 / Задорожна Ірина Павлівна. – К., КНЛУ, 2012. – 440 с.

Казнина Т. В. Дифференцированное обучение грамматике английского языка учащихся пятого класса средней школы : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02 „Теория и методика обучения и воспитания (филология; уровень общего образования)” / Т. В. Казнина. – Екатеринбург, 2010. – 23 с.

Конышева А. В. Современные методы обучения английскому языку / Ангелина Викторовна Конышева. – [2-е изд., стереотип.]. – СПб. : КАРО, Мн. : Издательство «Четыре четверти», 2005. – 208 c.

Крупченко А. К. Основы профессиональной лингводидактики: [монография] / А. К. Крупченко, А. Н. Кузнецов. – М. : АПКиППРО, 2015. – 232 с. – (Серия «Профессиональная лингводидактика»).

Методика обучения иностранным языкам в средней школе / [Н. И. Гез, М. В. Ляховицкий, А. А. Миролюбов и др.]. – М. : Высш. школа, 1982. – 373 с.

Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції : курс лекцій : [навч.-метод. посіб. для студ. мовних спец. осв.-кваліф. рівня «магістр»] / [О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін.]; за ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2011. – 344 с.

Осипова С. И. Проектирование студентом индивидуальной образовательной траектории в условиях информатизации образования : [монография] / С. И. Осипова, Т. В. Соловьева. – М. : ИНФРАМ; Красноярск : Сиб. федер. ун-т, 2013. – 140 с.

Осмоловская И. М. Дидактические принципы дифференциации процесса обучения в общеобразовательной школе : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Осмоловская Ирина Михайловна. – М., 2003. – 317 с.

Рогова Г. В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Г. В. Рогова, Ф. М. Рабинович, Т. Е. Сахарова. – М. : Просвещение, 1991. – 289 с.

Семечкин Н. И. Психология социальных групп / Н. И. Семечкин. – М. : Директ-Медиа, 2014. – 459 с.

Сиротюк А. Л. Психофизиологические основы обучения школьников : [учебное пособие] / Сиротюк А. Л. – М. : ТЦ Сфера, 2007. – 224 с.

Сысоев П. В. Обучение по индивидуальной траектории / П. В. Сысоев // Язык и культура. – 2013. – № 4 (24). – С. 121–131.

Суркова Е. А. Дифференцированный подход в обучении английскому языку студентов специализированных групп педагогического вуза на начальном этапе (английский язык как дополнительная специальность на факультетах физики и химии) : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02 „Теория и методика обучения и воспитания (иностранный язык; уровень профессионального образования)” / Е. А. Суркова. – М., 2005. – 27 с.

Философский словарь / [под ред. Фролова И. Т.]. – 5-е изд. – М. : Политиздат, 1986. – 590 с.

Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам : теория и практика : [учеб. пособ. для препод. и студ.] / Анатолий Николаевич Щукин. – М. : Филоматис, 2006. – 480 с.

Щукина И. В. Методика построения многоуровневой модели обучения аудированию в системе профессиональной подготовки учителя иностранного языка : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02 „Теория и методика обучения и воспитания (иностранные языки)” / И. В. Щукина. – М., 2009. – 20 с.

Angelo T.A. Classroom assessment techniques : A handbook for college faculty / T. A. Angelo, K. P. Cross. – 2nd ed. – San Francisco, CA : Jossey-Bass., 1993. – 427 p.

Benjamin A. Differentiated instruction : A guide for middle and high school teachers / A. Benjamin. – Larchmont, NY : Eye on Education, 2002. – 163 p.

Chen Yeh-uh H. Exploring the Assessment Aspect of Differentiated Instruction : College EFL Learners’ Perspectives on Tiered Performance Tasks / Chen Yeh-uh Hsueh. – The Graduate Faculty, University of New Orleans, 2007. – 294 р.

Fujishin R. Creating communication: exploring and expanding your fundamental communication skills / R. Fujishin. – 2nd ed. – New York : Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2009. – 241 p.

Tomlinson C. A. The differentiated classroom responding to the needs of all learners / C. A. Tomlinson. – Alexandria, VA : Association for Supervision and Curriculum Development, 1999. – 140 p.

Tomlinson C. A. Leadership for Differentiating Schools & Classrooms / C. A. Tomlinson, S. D. Allan. – Alexandria, VA : Association for Supervision and Curriculum Development, Education, 2000. – 168 p.

Tomlinson C. A. How to differentiate instruction in mixedability classrooms / C. A. Tomlinson. – Alexandria, VA : Association for Supervision and Curriculum Development, 2001. – 128 p.

Wiezbicki-Stevens K. Metacognition : developing self-knowledge through guided reflection / К. Wiezbicki-Stevens. – The University of Massachusetts Amherst, 2009. – 177 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-25

Номер

Розділ

Наукові статті