Сучасні підходи до формування тестової компетентності майбутнього вчителя іноземних мов і культур
DOI:
https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.1.157610Ключові слова:
вчитель іноземних мов і культур, компетентнісний підхід, особистісно-діяльнісний підхід, проектний підхід, рефлексивний підхід, тестова компетентність.Анотація
Важливою передумовою ефективного формування тестової компетентності майбутнього вчителя іноземних мов і культур є коректний вибір підходів з урахуванням кінцевої мети й умов навчання, володіння студентами базовими методичними знаннями та вміннями. У статті обґрунтовано доцільність використання низки підходів до формування тестової компетентності майбутнього вчителя іноземних мов і культур та сформульовано принципи, які сприяють їх ефективній реалізації в освітньому процесі на першому (бакалаврському) рівні в закладах вищої освіти. Компетентнісний підхід полягає в розвитку в студентів здатності застосовувати набуті методичні знання в практичній професійно-методичній діяльності з проектування, організації та реалізації тестового контролю для перевірки рівня сформованості в учнів іншомовної комунікативної компетентності й реалізується на основі принципу моделювання професійно-методичної діяльності вчителя іноземних мов, принципу реалізації змісту навчання шляхом використання адекватних форм, методів і засобів формування тестової компетентності. Особистісно-діяльнісний підхід реалізується в єдності обох його складників на основі принципу пріоритету індивідуальності студента як суб’єкта навчання та учіння, принципу добору змісту навчання та учіння з урахуванням особливостей планування та організації вчителем тестового контролю, принципу різноцільового використання інформаційно-комунікаційних технологій. Проектний підхід передбачає залучення студентів до проектної діяльності, а специфічним методичним принципом його реалізації визначено принцип використання індивідуальних проектних завдань на етапі рубіжного контролю рівня сформованості тестової компетентності. Рефлексивний підхід забезпечує формування і розвиток методичної рефлексії, а засадничими принципами його реалізації визначено принцип використання різних методів навчання для розвитку методичної рефлексії, принцип забезпечення студентів засобами самоконтролю за процесом і результатом учіння. Обрані підходи становлять методологічне підґрунтя для визначення структури і змісту спеціальної дисципліни професійно-методичної підготовки майбутнього вчителя іноземних мов і культур «Сучасні підходи до тестування в навчанні іноземних мов і культур».
Посилання
Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. – М. : Издательство ИКАР, 2009. – 448 с.
Артюшина Л. А. Дидактические средства включения рефлексивных умений школьников в содержании образования : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Л. А. Артюшина. – Нижний Новгород, 2008. – 24 с.
Безукладников К. Э. Формирование лингводидактических компетенций будущего учителя иностранного языка : концепция и методика : автореф. дис. на соискание учен. степени доктора пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (иностранные языки, уровень высшего профессионального образования)» / К. Э. Безукладников. – Нижний Новгород, 2009. – 42 с.
Бурдякова Л. С. Рефлексивный поход как педагогическая проблема / Л. С. Бурдякова // Научные труды Московского гуманитарного университета. – 2017. – № 4. – С. 49-54.
Вербицкий А. А. Проблема трансформации мотивов в контекстном обучении [Електронний ресурс] / А. А. Вербицкий, Н. А. Бакшаева. – Режим доступу: http://www.library.by/portalus/modules/psychology.
Гузеев В. В. Планирование результатов образования и образовательная технология / В. В. Гузеев. – М. : Народное образование, 2000. – 240 с.
Гуреев А. П. Рефлексия профессиональной деятельности педагога как психолого-педагогическая проблема : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01, 13.00.08 / Андрей Петрович Гуреев. – Челябинск, 2001. – 154 с.
Євтух М. Б. Пріоритети професійної підготовки вчителя в системі університетської освіти / М. Б. Євтух, М. І. Соловей, Є. С. Спіцин, З. М. Шалік // Е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку» [Електронний ресурс]. – 2009. – Вип. 4. – Режим доступу: http://www.intellectinvest.org.ua/ukr/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_ science_arhiv_pn_n4_2009.
Золотухина Е. Н. Формирование готовности к педагогической деятельности в вузе у аспирантов в системе дополнительного образования : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Е. Н. Золотухина. – Шуя, 2011. – 22 с.
Исаев Е. И. Основы проектирования психологического образования педагога : дис. … доктора психол. наук : 19.00.07 / Исаев Евгений Иванович. – М., 1998. – 306 с.
Колесникова И. Л. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков / И. Л. Колесникова, О. А. Долгина. – СПб. : Из-во «Русско-Балтийский информационный центр „БЛИЦ”», Cambridge University Press, 2001. – 224 с.
Конышева А. В. Организация самостоятельной работы учащихся по иностранному языку / А. В. Конышева. – СПб. : КАРО, Мн. : Изд-во «Четыре четверти», 2005. – 208 с.
Коржуев А. В. Толерантность в контексте педагогической культуры преподавателя вуза / А. В. Коржуев, Н. Ю. Кудзиева, В. А. Попков // Педагогика. – 2003. – № 5. – С. 44-49.
Краевский В. В. Методология педагогики : новый этап: [учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений] / В. В. Краевский, Е. В. Бережнова. – М. : Изд. центр «Академия», 2006. – 400 с.
Люботинский А. А. Формирование методической компетентности у будущих учителей иностранного языка в условиях инновационной образовательной среды : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (иностранный язык; уровень высшего профессионального образования)» / А. А. Люботинский. – СПб., 2014. – 27 с.
Малёв А. В. Непрерывная лингвометодическая подготовка преподавателя иностранного язика : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / Малёв Алексей Витальевич. – Нижний Новгород, 2015. – 379 с.
Макеева С. Н. Формирование методической компетенции у будущего бакалавра педагогического образования в процессе профессионально направленного обучения иностранному языку : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02«Теория и методика обучения и воспитания (иностранный язык, уровень высшего образования)» / С. Н. Макеева. – Нижний Новгород, 2013. – 26 с.
Осипова Т. П. Рефлексивно-деятельностный подход в процессе профессиональной подготовки студентов / Т. П. Осипова // Ярославский педагогический вестник. – 2012. – № 1. – Том ІІ (Психолого-педагогические науки). – С. 163-166.
Паращенко Л. І. Технологія формування ключових компетентностей у старшокласників : практичні підходи / Л. І. Паращенко // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : «K.I.C», 2004. – С. 71-84.
Петренко А.А. Компетентностный подход в образовательном процессе / А. А. Петренко // Современные проблемы науки и образования. – 2007. – № 1. – С. 62-65.
Скурихина О. В. Организационно-педагогические условия овладения студентами способами проектной деятельности : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / О. В. Скурихина. – Киров, 2008. – 32 с.
Сластенин В. А. Педагогика : [учеб. пособ. для студ. высш. пед. учеб. заведений] / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; под ред. В. А. Сластенина. – М. : Изд. центр «Академия», 2002. – 576 с.
Соловова Е. Н. Интегративно-рефлексивный подход к формированию методической компетенции преподавателя иностранного языка : автореф. дис. на соискание учен. степени доктора пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (иностранные языки)» / Е. Н. Соловова. – М., 2004. – 48 с.
Сухих О. В. Средства и методы профессиональной лингводидактической подготовки преподавателя иностранных языков и культур : автореф. дис. на соискание учен. степени доктора пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (иностранные языки)», 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / О. В. Сухих. – Пятигорск, 2005. – 36 с.
Сысоев П. В. Обучение по индивидуальной траектории / П. В. Сысоев // Язык и культура. – 2013. – № 4 (24). – С. 121-131.
Ушева Т. Ф. Реализация рефлексивного подхода в педагогическом образовании / Т. Ф. Ушева // Сибирский педагогический журнал. – 2014. – № 5. – С. 49-54.
Формирование методической компетенции учителя иностранного языка в университете : монография / Н. В. Языкова, С. Н. Макеева. – М. : ТЕЗАУРУС, 2015. – 288 с.
Фрицко Ж. С. Проектная деятельность студентов педагогического колледжа при обучении иностранному языку как средство формирования методических умений : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Фрицко Жанна Сергеевна. – Екатеринбург, 2006. – 208 с.
Хабибуллина А. А. Принципы компетентностного подхода при подготовке специалистов среднего звена / А. А. Хабибуллина // Вестник Башкирского университета. – 2007. – Том 3. – С. 182-184.
Хуторской А. В. Проблемы и технологии образовательного целеполагания [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.eidos.ru/journal/2006/0822#1.htm.
Юрловская И. А. Проектные технологии как средство развития индивидуальности учащихся / И. А. Юрловская // Сибирский педагогический журнал (научно-практическое издание). – 2013. – № 3. – С. 94-98.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Н. В. Майєр
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Цей журнал є виданням із відкритим доступом. Усі публікації знаходяться у вільному доступі для користувача та або його установи. Згідно із Будапештською ініціативою відкритого доступу (BOAI) користувачі можуть безкоштовно читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати та посилатися на повні тексти статей цього журналу, не запитуючи дозволу видавця або автора. Посилання на авторів і видання при копіюванні та цитуванні матеріалів журналу обов'язкове.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії) за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.