Проектна компетентність майбутнього вчителя іноземних мов і культур у контексті сучасної освітньої парадигми
DOI:
https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.1.157616Ключові слова:
учитель іноземних мов і культур, проектна компетентність, професійно-методична компетентність, проектна технологія, проектне навчання.Анотація
У статті обґрунтовано актуальність дослідження питання формування в майбутніх учителів іноземних мов і культур проектної компетентності як важливого складника їхньої професійно-методичної компетентності. Розглянуто засадничі чинники, що зумовлюють необхідність негайного розв’язання окресленої наукової проблеми в контексті сучасної освітньої парадигми. До них віднесено соціальне замовлення українського суспільства на вчителів, готових і здатних методично коректно організовувати іншомовну проектну діяльність учнів, відсутність системної професійно-методичної підготовки майбутніх учителів іноземних мов і культур до організації проектної діяльності школярів, брак у галузі методики навчання іноземних мов і культур наукових праць з теорії та практики формування в майбутніх учителів проектної компетентності як невід’ємного складника їхньої професійно- методичної компетентності. Проектну компетентність майбутнього вчителя іноземної мови і культури визначено як його інтегративну професійно-методичну особистісну якість, що ґрунтується на готовності і здатності впроваджувати проектне навчання іноземної мови і культури в закладі загальної середньої освіти, а саме: планувати, прогнозувати, організовувати, реалізовувати, координувати й аналізувати процес і результати навчальної іншомовної проектної діяльності учнів. Новітні зміни у вітчизняній освітній парадигмі покликані сприяти розбудові системи проектного навчання як наскрізної підготовки школярів до інноваційної, проектно-дослідницької діяльності задля розв’язання особистих життєвих, професійних і соціальних проблем, організації їхнього самовизначення та самоосвіти протягом усього життя. Сучасний учитель проектного навчання має вміти формувати в учнів проектну компетентність – готовність і здатність, за умови наявності мотивації, організовувати власну проектну діяльність задля розв’язання навчальних проблемних завдань.
Посилання
Гейхман Л. К. Проектная и коммуникативная компетентности как интегральные результаты проектного обучения иностранному языку / Л. К. Гейхман, Л. А. Теплоухова // Вестник ЮрГУ. Серия «Лингвистика». – 2010. – Вып. 1. – С. 67–71.
Гулиянц С. Б. Формирование проектной компетенции учителя иностранного языка в вузе : автореф. дисс. … на соискание учен. степени канд. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / С. Б. Гулиянц. – М., 2013. – 26 с.
Иванова Л. В. Педагогические условия развития проектной компетентности учителя в системе повышения квалификации : автореф. дисс. … на соискание учен. степени канд. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Л. В. Иванова. – Орел, 2015. – 23 с.
Коряковцева Н. Ф. Теория обучения иностранным языкам : продуктивные образовательные технологии : [учеб. пособ.] для студ. лингв. фак. высш. учеб. заведений / Н. Ф. Коряковцева. – М. : Изд. центр «Академия», 2010. – 192 с.
Лист Міністерства освіти і науки України від 03 липня 2018 року № 1/9-415 «Щодо вивчення у закладах загальної середньої освіти навчальних предметів у 2018/2019 навчальному році» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kyiv-oblosvita.gov.ua/norma-tivno-pravova-baza/mon.
Модельна навчальна програма для 1-го класу та навчально-методичні матеріали / Автор. колектив під керівн. Р. Б. Шияна. – Львів : Центр освітньої політики, 2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nus.mastak.org.ua/overview.html.
Наказ Міністерства освіти і науки України № 1093 від 11 жовтня 2018 року «Про затвердження змісту дистанційного курсу для підвищення кваліфікації вчителів початкової школи та примірних технічних вимог до нього» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-zmistu-distancijnogo-kursu-dlya-pidvishennya- kvalifikaciyi-vchiteliv-pochatkovoyi-shkoli-ta-primirnih- tehnichnih-vimog-do-nogo.
Наказ Міністерства освіти і науки України № 776 від 17 березня 2018 року «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5b7/bb2/dcc/5b7bb2dcc424a809787929.pdf.
Наказ Міністерства освіти і науки України № 923 від 20 серпня 2018 року «Про затвердження методичних рекомендацій щодо адаптаційного періоду для учнів першого класу у Новій українській школі» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/1-klas-nysh/ nmo-923-nakaz.pdf.
Наказ Міністерства освіти і науки України № 208 від 27 лютого 2018 року «Про організацію та проведення підготовки вчителів іноземних мов, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 навчальному році, закладами післядипломної педагогічної освіти до викладання іноземних мов (англійської, німецької та французької) відповідно до Концепції «Нова українська школа» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/pro-organizatsiyu-ta-provedennya-pidgot-ilovepdf-compressed.pdf.
Нова типова програма «Методика навчання англійської мови» для майбутніх учителів // Спільний проект Британської Ради в Україні та Міністерства освіти і науки України «Шкільний вчитель нового покоління» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ngschoolteacher.wixsite.com/ngscht/core-curriculum-1.
Нова українська школа : порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. – К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с.
Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : [учеб. пособ.] для студ. высш. учеб. заведений / [Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров]; под ред. Е. С. Полат. – [3-е изд., испр. и доп.]. – М. : Изд. центр «Академия», 2008. – 272 с.
Организация проектной деятельности в образовательном учреждении / Сост. С. Г. Щербакова. – Волгоград : ИТД «Корифей», 2007. – 96 с.
Пахомова Н. Ю. Метод учебного проекта в образовательном учреждении : [пособ.] для учителей и студ. пед. вузов / Н. Ю. Пахомова. – [5-е изд., испр. и доп.]. – М. : АРКТИ, 2011. – 107 с.
Пахомова Н. Ю. Подготовка учителя к проектному обучению учащихся / Н. Ю. Пахомова // Общероссийская научно-практическая конференция «Технологическая составляющая профессионализма учителя проектного обучения (03.04.2012 г.) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://community.edu- project.org/peds/seminars/3-04-2012.htm.
Пахомова Н. Ю. Проектное обучение – что это? / Н. Ю. Пахомова // Методист. – 2004. – № 1. – С. 39–46.
Полат Е. С. Метод проектов на уроках иностранного языка / Е. С. Полат // Иностранные языки в школе. – 2000. – № 2. – С. 3–10.
Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro- zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti.
Проект програми незалежного тестування для вчителів початкової школи закладів загальної середньої освіти // Міністерство освіти і науки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proekt-programi-nezalezhnogo-testuvannya-dlya-vchiteliv-pochatkovoyi-shkoli-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti.
Результати онлайн-опитування «Реформування освіти зсередини : точка зору представників освітянського середовища» // Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/diyalnist/naukova-robota/onlajn-opytuvannya-reformuvannya-osvity- zseredyny-tochka-zoru-predstavnykiv-osvityanskoho-seredovyscha.
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/ 249613934.
Селевко Г. К. Современные образовательные технологии : [учеб. пособ.] / Г. К. Селевко. – М. : Народное образование, 1998. – 256 с.
Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти / Укл. О. Я. Савченко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/ navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli.
Типова освітня програма початкової освіти / Укл. Р. Б. Шиян [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/ navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochat-kovoyi-shkoli.
Шамова Т. И. Управление образовательными системами : [учеб. пособ.] для студ. высш. учеб. заведений / Т. И. Шамова, Т. М. Давыденко, Г. Н. Шибанова; [под. ред. Т. И. Шамовой]. – [4-е изд., стер.]. – М. : Изд. центр «Академия», 2007. – 384 с.
Як навчатимуть вчителів іноземних мов, які викладатимуть у перших класах // Нова українська школа [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nus.org.ua/articles/yak-navchatymut-vchyteliv-inozemnyh-mov-yaki-vykladatymut-u-pershyh-klasah.
21st century skills framework // Buck Institute for Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.bie.org/object/document/21st_century Buck Institute for Education _skills_framework.
Bell S. Project-based learning for the 21st century : skills for the future / S. Bell // The Clearing House. – 2010. – Vol. 83. – No. 2. – P. 39–43.
Common European framework of reference for languages : learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. – Strasbourg : Council of Europe, 2018. – 235 p.
European portfolio for student teachers of languages : a reflection tool for language teacher education / D. Newby, R. Allan, Anne-Brit. Fenner, B. Jones, H. Komorowska, K. Soghikyan. – Strasbourg : Council of Europe, 2007. – 92 p.
European profile for language teacher education : a frame of reference / M. Kelly, M. Grenfel. – Southampton : University of Southampton, 2004. – 47 p.
Framework for 21st century learning // P21 – Partnership for 21st century learning [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.p21.org/our-work/p21-framework.
Luna Scott C. The futures of learning 3 : what kind of pedagogies for the 21st century? / C. Luna Scott // Education Research and Foresight Working Papers Series. – 2015. – No. 15. – P. 1–21.
Pedagogical constitution of Europe // Association of rectors of pedagogical universities in Europe // Interdisciplinary Studies of Complex Systems. – 2016. – No. 16. – P. 5–11.
Preparing 21st century students for a global society : an educator’s guide to the “Four Cs” // National Education Association [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nea.org/assets/docs/A#Guide#to#Four# Cs.pdf.
Research summary on the benefits of PBL : PBL and 21st century competencies // Buck Institute for Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bie.org/object/document/research_summary_on_the_benefits_of_pbl.
Ross D. What we know about the 4Cs / D. Ross // P21 – Partnership for 21st century learning [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.p21.org/news-events/p21blog/2293-what-we-know-about-the-4cs.
The Eaquals teacher training and development framework (2016) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.eaquals.org/our-expertise/teacher-development/ the-eaquals-framework-for-teacher-training-and-development.
Using project-based learning to teach 21st century skills : findings from a statewide initiative / [J. Ravitz, N. Hixon, M. English, J. Megendoller] // Annual meetings of the American Educational Research Association (Vancouver, BC, 12 April 2012) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/258188193_Using_project_based_learning_to_teach_21_st_century_skills_Findings_from_a_statewide_initiative_Jason_Ravitz_Buck_Institute_for_Education.
What are the 4 C’s of 21st century skills? // Applied Educational Systems [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.aeseducation.com/careercenter21/what-are-the-4-cs-of-21st-century-skills.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 О. М. Устименко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Цей журнал є виданням із відкритим доступом. Усі публікації знаходяться у вільному доступі для користувача та або його установи. Згідно із Будапештською ініціативою відкритого доступу (BOAI) користувачі можуть безкоштовно читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати та посилатися на повні тексти статей цього журналу, не запитуючи дозволу видавця або автора. Посилання на авторів і видання при копіюванні та цитуванні матеріалів журналу обов'язкове.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії) за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.