Особливості формування соціокультурної компетентості в майбутніх викладачів англійської мови засобами інформаційно-дослідницького проекту

Автор(и)

  • Ю. Г. Безвін Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна
  • Г. І. Подосиннікова Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.4.186213

Ключові слова:

англійська мова, майбутні викладачі англійської мови, соціокультурна компетентність, проєктна діяльність, інформаційно-дослідницький проєкт, статті-новини, критичне читання, модель навчання, система вправ, етапи проєктної діяльності.

Анотація

У статті розкрито особливості організації навчального процесу для формування соціокультурної компетентності в майбутніх викладачів англійської мови засобами інформаційно-дослідницького проєкту. Охарактеризовано структуру та зміст системи вправ, на якій ґрунтується розроблена модель навчання. Структура системи вправ для формування соціокультурної компетентності в майбутніх викладачів англійської мови засобами інформаційно-дослідницького проєкту забезпечує організацію роботи студентів за етапами, які відображують логіку проєкту цього типу, та передбачає проведення інформаційного дослідження соціокультурного явища на трьох етапах проєкту: 1) підготовчий; 2) виконавчий; 3) завершальний. У межах етапів виокремлено стадії проєктної діяльності, на яких з опорою на критичне мислення розв’язуються ті чи ті дослідницькі завдання проєкту та превалюють певні види мовленнєвої діяльності. При цьому, виходячи зі специфіки інформаційно-дослідницького проєкту, базовою визначена мовленнєва діяльність читання, зокрема критичне читання. Засобом реалізації розробленої моделі навчання є спеціально дібраний лінгвосоціокультурний матеріал, представлений текстами статей-новин електронних англомовних газетних та журнальних видань Великобританії та США. Надано рекомендації щодо практичної імплементації моделі формування соціокультурної компетентності в майбутніх викладачів англійської мови засобами інформаційно-дослідницького проекту на заняттях з дисципліни «Практика англійського усного та писемного мовлення». При цьому враховано, по-перше, вимоги програми щодо рівня сформованості соціокультурної компетентності майбутніх викладачів англійської мови, тематики навчання, обсягу та розподілу часу на аудиторну і самостійну позааудиторну роботу та, по-друге, особливості організації навчального процесу під час реалізації проєктної діяльності, зокрема зміст етапів і стадій, які становлять структуру інформаційно-дослідницького проєкту. Запропоновано приблизний розподіл часу на аудиторну та позааудиторну роботу студентів, докладно охарактеризовано поетапну реалізацію авторської моделі навчання. Надано приклади завдань та навчальних матеріалів англійською мовою. 

Біографії авторів

Ю. Г. Безвін, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри германської філології

Г. І. Подосиннікова, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології

Посилання

Безвін, Ю. Г. (2018). Формування соціокультурної компетентності у майбутніх викладачів англійської мови засобами проектної діяльності. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київський національний лінгвістичний університет, Київ.

Безвін, Ю. Г., & Подосиннікова, Г. І. (2017). Controversial issues: forming communicative сompetence through project work = Суперечливі проблеми: формування комунікативної компетентності засобами проектної роботи. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка.

Бігич, О. Б., Борецька, Г. Е., Бориско, Н. Ф., Гапонова, С. В., Майєр, Н. В., Ніколаєва, С. Ю., … Черниш, В. В. (2013). Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика. Київ: Ленвіт.

Коряковцева, Н. Ф. (2010). Теория обучения иностранным языкам: продуктивные образовательные технологии. Москва: Академия.

Кузнецова, С. В., & Минакова, Л. Ю. (2008). К вопросу об использовании проектной методики в преподавании иностранных языков. Вестник Томского университета, 309, 162-165.

Ніколаєва, С. Ю., Соловей, М. І., Головач, Ю. В., Іноземцева, І. О., Каминін, І. М., Коломінова, О. О., … Сазонова, Я. Ю. (2001). Програма з англійської мови для університетів / інститутів (п’ятирічний курс навчання): проект. Вінниця: Нова книга.

Ребер, А. (2003). Большой толковый психологический словарь. Том 1 (А-О) / пер. с англ. Е. Ю. Чеботарева. Москва: Вече; АСТ.

Устименко, О. М. (2019). Проектна компетентність майбутнього вчителя іноземних мов і культур у контексті сучасної освітньої парадигми. Іноземні мови, 1, 30-40.

Устименко, О. М. (2017). Поточний контроль іншомовної проектної діяльності учнів закладів загальної середньої освіти. Іноземні мови, 4, 3-22.

Щукин, А. Н. (2006). Обучение иностранным языкам: теория и практика. Москва: Филоматис.

Farralelli, M. (2009, December). Critical literacy approach in the EFL class. Journal of NELTA, 14 (1-2), 26-31.

Milan, D. (1995). Developing reading skills (4th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.

Stoller, F. L. (2002). Project work: a means to promote language and content. Methodology in language teaching. An anthology of current practice. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-25

Номер

Розділ

Наукові статті