Проблема визначення структури методичної компетентності викладача усного перекладу
DOI:
https://doi.org/10.32589/1817-8510.2020.1.197396Ключові слова:
викладач усного перекладу, методична компетентність, методична компетентність викладача усного перекладу, компоненти структури методичної компетентності, структура методичної компетентності викладача усного перекладу.Анотація
Проаналізовано основні підходи до визначення сутності поняття «методична компетентність». Встановлено, що у визначенні структури методичної компетентності серед науковців немає одностайності, що пов’язано з різними поглядами на сутність цього поняття. Запропоновано визначення методичної компетентності викладача усного перекладу. Виокремлено структурні компоненти методичної компетентності викладача усного перекладу. У даному дослідженні методична компетентність викладача усного перекладу розглядається як інтегративна якість особистості викладача, що 1) визначає його готовність та здатність ефективно вирішувати методичні завдання у процесі реалізації цілей навчання усного перекладу, вдосконалювати свої вміння впродовж життя; 2) є динамічним поєднанням когнітивно-діяльнісного, мотиваційно-вольового, рефлексивно-оцінювального та соціально-комунікативного компонентів; 3) формується у процесі навчально-пізнавальної та професійної діяльності. Когнітивно-діяльнісний компонент включає методичні знання, навички, вміння та здатності, що відповідають таким субкомпетентностям як, 1) у викладанні усного послідовного перекладу, 2) у викладанні синхронного перекладу. Кожна з цих субкомпетентностей складається з таких компетенцій: навчально-методичної та науково-методичної. Мотиваційно-вольовий, рефлексивно-оцінювальний та соціально-комунікативний компоненти характеризуються психологічними якостями, вміннями та здатностями викладача. Усі складники методичної компетентності у своїй сукупності та взаємозв’язку детермінують безперервне професійне становлення особистості викладача усного перекладу. Визначено перспективи подальших досліджень, які мають бути спрямовані на визначення змісту структурних компонентів методичної компетентності викладача усного перекладу.Посилання
Бігич, О. Б. (2004). Методична освіта майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи. Київ: Вид. центр КНЛУ.
Вікторенко, І. Л. (2017). Методична компетентність учителя початкових класів у навчанні природознавства молодших школярів: теоретичний аспект. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2, 52-61.
Волощук, А. М. (2012). Формування методичної компетентності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі педагогічної практики. (Дис. канд. пед. наук). Житомирський державний університет ім. І. Франка, Житомир.
Гущина, Т. Н. (2001). Формирование методической компетентности педагогических работников учреждений дополнительного образования детей в процессе повышения квалификации. (Дис. канд. пед. наук). Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, Ярославль.
Зубков, О. Л. (2007). Развитие методической компетентности учителей в условиях модернизации общего образования. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Челябинский государственный педагогический университет, Екатеринбург.
Івашньова, С. В. (2010). Організаційно-педагогічні засади вдосконалення методичної компетентності вчителів іноземної мови початкової школи. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Університет менеджменту освіти НАПН України, Київ.
Игна, О. Н. (2010). Структура и содержание методической компетенции учителя иностранного языка. Ярославский педагогический вестник, 1, 90–94.
Корнєєва, О. Л. (2012). Організація методичної роботи з вихователями дошкільних навчальних закладів. (Дис. канд. пед. наук). Південноукраїнський національний університет ім. К.Д. Ушинського, Одеса.
Кожухов, К. Ю. (2008). Педагогическая модель применения дистанционных технологий в процессе формирования методической компетентности будущего учителя. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Курский государственный университет, Курск.
Кузьмина, Н. В. (Ред.). (2014). Созидательный вектор фундаментального образования. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Житомир: ЖДУ ім. І.Франка.
Курок, В. П., & Галай, В. М. (2017). Методична компетентність учителя технології як педагогічна проблема. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки, 1, 18-25.
Майєр, Н. В. (2015).Формування методичної компетентності у майбутніх викладачів французької мови: теорія і практика. Київ: Вид. центр КНЛУ.
Мацнєва, О. А. (2018). Структура та зміст методичної компетентності майбутнього викладача англійської мови як непрофільної дисципліни. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 156, 84-87.
Мормуль, А. М. (2009). Методична компетентність майбутніх учителів гуманітарного профілю як педагогічна проблема. Вісник Житомирського державного уні верситету, 43, 176-179.
Нагрелли, О. А. (Ред.). (2009). Модель формирования методической компетентности учителей в системе повышения квалификации. Материалы IX Всероссийской научно-практической конференции. Челябинск: Образование.
Присяжнюк, Ю. С. (2010). Розвиток методичної компетентності викладачів дисциплін гуманітарного циклу у системі післядипломної освіти. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київський національний лінгвістичний університет, Київ.
Соловова, Н. В. (2010). Методическая компетентность преподавателя вуза. Москва: АПКиППРО.
Стеценко, Н. М. (2017). Сутність та структура методичної компетентності керівників загальноосвітньої школи. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, 57, 120-127.
Фесенко, О. С. (2016). Дослідження сутності феномена “Методична компетентність” у науковій літературі. Людинознавчі студії. Педагогіка, 3, 236-243.
Цимбалюк, Я. С., & Скворцова, С. О. (Ред.). (2010).Професійна компетентність: зміст понять. Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції викладачів, молодших науковців та студентів. Одеса: Видавець М .П. Черкасов.
Черчата, Л. М. (2015). Методична компетентність майбутнього вчителя-філолога: аспекти формування. Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки, 16, 292-299.
Шаган, В. С. (2010). Педагогическое сопровождение процесса развития методической компетентности преподавателя колледжа. (Дис. канд. пед. наук). Магнитогорский государственный университет, Магнитогорск.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Тетяна Дмитрівна Пасічник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Цей журнал є виданням із відкритим доступом. Усі публікації знаходяться у вільному доступі для користувача та або його установи. Згідно із Будапештською ініціативою відкритого доступу (BOAI) користувачі можуть безкоштовно читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати та посилатися на повні тексти статей цього журналу, не запитуючи дозволу видавця або автора. Посилання на авторів і видання при копіюванні та цитуванні матеріалів журналу обов'язкове.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії) за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.