Психолінгвістичні особливості оволодіння майбутніми вчителями англійської мови інтерлінгвальною вимовою в умовах субординативного мультилінгвізму

Автор(и)

  • О. А. Чухно Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,

DOI:

https://doi.org/10.32589/im.v0i2.122571

Ключові слова:

субординативний мультилінгвізм, інтерлінгвальна фонетична система, мовне перенесення, універсалії, маркованість, надгенералізація

Анотація

У статті висвітлено психолінгвістичні особливості оволодіння майбутніми вчителями інтерлінгвальною вимовою в процесі вивчення англійської мови після німецької: розглянуто поняття субординативного мультилінгвізму як середовища, в якому відбувається формування й розвиток фонетичної компетентності студентів в англійській мові; визначено елементи інтерлінгвальної фонетичної системи, проміжної між нормативною англомовною вимовою та вимовою інших виучуваних мов; виявлено основні психолінгвістичні процеси, які забезпечують формування цієї системи; окреслено роль німецької мови в оволодінні майбутніми вчителями англомовною вимовою; проаналізовано причини й наслідки мовного перенесення з рідної та німецької мов, а також вплив універсалій, маркованості фонетичних явищ та надгенералізації правил на оволодіння студентами іншомовною вимовою; зроблено внесок у розкриття природи вимовних помилок та обґрунтовано необхідність системного підходу до їх виправлення.

Посилання

Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. – М.: Издательство ИКАР, 2009. – 448 с.

Бим И. Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского): Учебное пособие / Инесса Львовна Бим. – Обнинск: Титул, 2001 – 48 с.

Гаджиханов З. А. Обучение ритмико&интонационной выразительности английской речи студентов 1 курса языкового вуза: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.02 / Закир Абдулбасирович Гаджиханов. – Махачкала, 2005. – 210 с.

Гутник В. М. Психолінгвістичні особливості формування фонетичної компетенції у майбутніх учителів німецької мови / В.М. Гутник // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. – 2009. – Вип. 16. – С. 60 – 67.

Долина А. В. Методика вдосконалення фонетичної компетенції у майбутніх учителів англійської мови у самостійній роботі: дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.02 / Аліна Василівна Долина. – К., 2011. – 274 с.

Жинкин Н. И. Механизмы речи / Николай Иванович Жинкин. – М.: АПН РСФСР, 1958. – 378 с.

Залевская А. А. Введение в психолингвистику / Александра Александровна Залевская. – М.: Российск. гос. гуманит. ун-т, 1999. – 382 с.

Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности / Ирина Алексеевна Зимняя. — М.: Московский психолого-социальный институт, Воронеж: НПО «МОДЭК», 2001. — 432 с. (Серия «Психологи Отечества»).

Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе / Ирина Алексеевна Зимняя. – М.: Просвещение, 1991. – 222 с.

Леонтьев А. А. Основы психолингвистики: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений / Алексей Алексеевич Леонтьев. – 4-е изд., испр. – М.: Смысл; Издательский центр “Академия”, 1999. – 288с.

Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г.Е. та ін./ за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.

Перлова В.В. Методика формування у майбутніх учителів англійської мови професійно орієнтованих слухо-вимовних навичок: дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.02 / Перлова Вікторія Володимирівна. – Х., 2007. – 301 с.

Рогозная Н. Н. Описание корпуса интерязыка / Н. Н. Рогозная // Мир русского слова. – 2012. - №3. – С. 7 – 11.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: Підручник / Олена Олександрівна Селіванова. – Полтава: Довкілля-К, 2008. – 712 с.

Щепилова А. В. Теория и методика обучения французскому языку как второму иностранному: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности 033200 «Иностр. яз.» / А. В. Щепилова. — М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2005. — 245 с.

Cook V. Second Language Learning and Language Teaching / Vivian Cook. – 4th ed. – London: Hodder Education, 2008. – 306 p.

Crystal D. A Dictionary of Linguistics and Phonetics / David Crystal. – 6th ed. – Blackwell Publishing, 2008.–529 p.

Field J. Psycholinguistics. The Key Concepts / John Field. – L. and N. Y.: Routledge, 2005. – 366 p.

Gass S. M. Second Language Acquisition. An Introductory Course / Susan M. Gass, Larry Selinker. – 3rd ed. – N. Y. and L.: Routledge, 2008. – 593 p.

Hammarberg B. Roles of L1 and L2 in L3 production and acquisition / [B. Hammarberg] // Cross-linguistic Influence in Third Language Acquisition: Psycholinguistic Perspectives / edited by J. Cenoz, B. Hufeisen - U. Jessner. – Clevedon: Multilingual Matters. – 2001. – P. 21 – 41.

Jarvis S. Crosslinguistic Influence in Language and Cognition / Jarvis Scott, Pavlenko Aneta. – N. Y.and L.: Routledge, 2008. – 287 p.

Phonology and Second Language Acquisition / edited by Jette J. Hansen Edwards and Mary L. Zampini (Studies in Bilingualism v. 36). – Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2008. – 382 p.

Richards J. C. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics / J. C. Richards, R. Schmidt. – 4th ed. – Longman, 2010. – 644 p.

Selinker L. Interlanguage // International Review of Applied Linguistics. Vol. 10. – 1972. – P. 209 – 323.

The Exploration of Multilingualism: development of research on L3, multilingualism, and multiple language acquisition / edited by Larissa Aronin, Britta Hufeisen. – Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2009. – 167 p.

White L. Second Language Acquisition and Universal Grammar / Lidia White. – Cambridge: Cambridge University Press, 2003. – 316 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-05-30

Номер

Розділ

Наукові статті