Using multimedia presentation in the foreign language classroom to form tertiary students’ oral presentation competence
DOI:
https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.4.186220Ключові слова:
oral presentation competence, opening techniques, closing techniques, multimedia presentation, PowerPoint software.Анотація
The article deals with the problem of learner-centered approach, one of the main educational strategies, involving the use of creative method in teaching foreign languages. Till date, foreign language educators involved in teaching language and communication to tertiary students in the context of the New Ukrainian School paradigm face an uphill task in developing future professionals’ communicative competence. The special accent in the research is done on the benefits of implementing effective presentation skills and communicative competence as important developmental qualities for future professionals’ learning. Yet identifying the definitive qualities and methods to practice those skills has had minimal emphasis in current education programs. In addition to traditional abilities such as making clear presentations, speaking well, articulating some arguments, students are faced with an explosion of options for organizing and presenting information using multimedia technologies. The fundamental belief underlying this article is that the goal of implementing multimedia into foreign language educational contexts is to exploit the attributes of multimedia technologies in order to support deeper, more meaningful student-centered learning and to develop undergraduate students’ communicative competence. In view of this, the use of students’ presentation skills is perceived to be significant in the development of communicative competence. We attempt to analyse the notion of oral presentation competence (henceforth OPC), as a life-ability complex to mobilize and deploy a communication immediacy and multimedia technology literacy in order to respond appropriately and effectively to the modern demands and learning environment challenges presented by foreign language communicative context in countless real-life situations and interactions. The main integrative components of OPC were identified. The challenge of tertiary students’ foreign language OPC formation is accentuated by apparent lack of effective activities aimed at forming a set of OPC skills. One of the most effective ways to do this is to develop a series of activities to form OPC during introduction and conclusion presentation stages by means of multimedia presentation (henceforth MMP). In this medium the communication will be richer simultaneously engaging both the auditory and visual faculties of the audience. It results not only in increased attention levels and meaningful absorption of the presented information, but also in retention of the information by the audience. The MMP is viewed as one of the effective learner- centered activities that can be used in the language classroom as an effective tool for improving students’ foreign language OPC. It is aimed at foreign language speaking skills and based on development of the given competence that can be applied with the purpose of improving tertiary students’ 21st century “life-skills”. The examples of students’ Power Point slides performance are being considered.
Посилання
Буздуган, О. А. (2015). Використання мультимедійних засобів навчання в контексті осучаснення процесу викладання іноземної мови. Наука і освіта, 2, 10-15.
Майер, Н. В., & Устименко, О. М. (2018). Практикум з методики використання сучасних засобів, методів і технологій навчання іноземних мов і культур: навч.-метод. посіб. для самост. роботи студентів магістратури. Київ: Ліра-К.
Мельник, А. І. (2016). Особливості формування професійно орієнтованої іншомовної компетентності студентів немовних вишів на основі особистісно-діяльнісного підходу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна, 61, 186-189.
Устименко, O. M. (2016). Дидактичні характеристики проектної технології навчання іноземних мов і культур. Взято з http://int-konf.org/ru/2016/suchasna-nauka-v-merezhi-internet-16-18-02-2016/1212-kandidat-pedagogichnikh-nauk-dotsent-ustimenko-o-m-didaktichni-kharakteristiki-proektnoji-tekhnologiji-navcvhannya-inozemnikh-mov-i-kultur.
Устименко, О. М., & Коваленко, Ю. В. (2014). Комплекс вправ і завдань для навчання студентів другого курсу англомовного монологічного мовлення на основі проектної методики. Іноземні мови, 4, 20-32.
Adib HajBagheri, M. (2010). Bartsch effectiveness of power point presentation in lectures. Computers and Education, 41, 77-86. Retrieved from http://tums.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=444.
Alwi, N. F., & Sidhu G. K. (2013). Oral presentation: self-perceived competence and actual performance among UiTM Business Faculty students. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 90, 98-106.
Ang, T. C., & Mariam, M. (2014). A study of visual design in PowerPoint presentation slide and its relationship with postgraduate learner engagement and satisfaction International Conference on Society, Education and Psychology, Kuala Lumpur, Malaysia, 78(18), 91-96. http://doi.org/10.7763/IPEDR.2014
Bloch, J. (2013). Technology and English for specific purposes. In B. Paltridge & S. Starfield (Eds.), The Handbook of English for Specific Purposes (pp. 385-401). Oxford, England: Wiley-Blackwell.
Barrett, N. E., & Liu, G. Z. (2016). Global trends and research aims for English academic oral presentations: changes, challenges, and opportunities for learning technologies. Review of Educational Research, 20(10), 1-45. http://doi.org/10.3102/0034654316628296
Bhattacharyya, E. (2012). Communicative competence: novice versus professional engineers’ perceptions. Proceedings at ICSBS 2012: International Conference on Social and Behavioral Sciences, 6-7 December, Penang, Malaysia. Retrieved from https://www.semanticscholar.org/paper/Communicative-Competence%3A-Novice-versus-Engineers%27-Bhattacharyya/03e4cf9a4ef59be56ea07ac5296ea4133ebba123.
Dannels, D. P. (2009). Features of success in engineering design presentations: a call for rhetorical knowledge. Journal of Business and Technical Communication, 23, 399-427.
Duff, P. A. (2010). Language socialization into academic discourse communities. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 169-192.
Girard,T., Pinar, A., & Trapp, P. (2011). An exploratory study of class presentations and peer evaluations: do students perceive the benefits? Academy of Educational Leadership Journal, 15(1), 77-93.
Grabe, M. & Grabe, C. (2005). Integrating technology for meaningful learning. USA: Houghton Mifflin.
Hovane, M. (2009). Teaching presentation skills for communicative purposes. Kansai University Foreign Language Education Forum, 8, 35-49.
King, J. (2002). Preparing EFL learners for oral presentations. Dong Hwa Journal of Humanistic Studies, 4, 401-418.
Kuldip, K., & Afida, M. A. (2018). Exploring the genre of academic oral presentations: a critical review. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 7(1),152.
Lailawati, M. S. (2008). Communicative competence: a Malaysian perspective. Human Communication: A Publication of the Pacific and Asian Communication Association, 11(3), 303-312.
Mel’nyk, A. I. (2019). Oral presentation in the foreign language university medium. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Ad orbem per linguas. До світу через мови», м. Київ, КНЛУ, 20-22 березня, 2019. Київ: Вид. центр КНЛУ, 551-553.
Ming, X. Z. (2005). Developing oral presentation skills in ELT classroom. CELEA Journal, 28(2), 118-120.
Moore, D. (1994). Multimedia presentation techniques and technology. Control and Dynamic Systems, 62, 275-324.
Otoshi, J., & Heffernen, N. (2008). Factors predicting effective oral presentations in EFL classrooms. Asian EFL Journal, 10(1), 65-78.
Robinson, M. A., Sparrow, P. R., Clegg, C., & Birdi, K. (2005). Design engineering competencies: future requirements and predicted changes in the forthcoming decade. Design Studies, 26, 123-153. http://doi:10.1016/j.destud.2004.09.004
Selwyn, N., & Gordard, S. (2003). Reality bites: examining the rhetoric of widening educational participation via ICT. British Journal of Educational Technology, 34(2), 169-181.
Zareva, A. (2011). ‘And so that was it’: linking adverbials in student academic presentations. RELC Journal, 42(1), 5-15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Аlla Melnyk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Цей журнал є виданням із відкритим доступом. Усі публікації знаходяться у вільному доступі для користувача та або його установи. Згідно із Будапештською ініціативою відкритого доступу (BOAI) користувачі можуть безкоштовно читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати та посилатися на повні тексти статей цього журналу, не запитуючи дозволу видавця або автора. Посилання на авторів і видання при копіюванні та цитуванні матеріалів журналу обов'язкове.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії) за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.