Вправи для розвитку індивідуальних пізнавальних здібностей студентів на заняттях з іноземної мови

Автор(и)

  • І. Ю. Голуб Національний університет «Львівська політехніка», Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.4.186217

Ключові слова:

іноземна мова, особистісно-орієнтований підхід, теорія «множинного інтелекту», типи інтелекту, автономність навчання, рефлексія власної пізнавальної діяльності.

Анотація

У статті розглянуто можливості реалізації на заняттях з іноземної мови особистісно-зорієнтованого підходу до навчання за допомогою вправ з урахуванням індивідуальних психологічних та пізнавальних особливостей студентів. Для організації особистісно-зорієнтованого навчального процесу релевантними є положення теорії множинного інтелекту Г. Гарднера, який виділив сім типів інтелекту (вербально-лінгвістичний, логіко-математичний, візуально-просторовий, тілесно-кінестетичний, музичний, внутрішньоособистісний, міжособистісний) та стверджував, що кожній людині властивий її особливий інтелектуальний профіль, індивідуальне поєднання різних типів інтелекту. Переносячи це твердження на колективний навчальний процес вивчення іноземних мов у закладах вищої освіти, можна стверджувати, що ефективним є створення навчальних ситуацій, у яких, паралельно з розвитком іншомовної комунікативної компетентності, реалізуються різні природні нахили та пізнавальні здібності студентів. Тому в статті запропоновано вправи для занять з іноземної мови, у яких ураховано різні типи інтелекту тих, хто навчається. Для оптимізації навчального процесу рекомендується після виконання завдання, яке вимагало залучення певних типів інтелекту, проаналізувати зі студентами, який прийом вони застосували для виконання завдання, які здібності допомогли їм успішно з ним справитись. Така рефлексія дасть змогу студентам усвідомити свої нахили і здібності, щоб у майбутньому, при можливості, застосовувати ті стратегії, які для них є найуспішнішими. Стаття пропонує шляхи для реалізації індивідуально-зорієнтованого підходу у вивченні іноземних мов: використовувати на занятті з іноземної мови вправи, що активізують різні типи інтелекту студентів і сприяють розвитку їхніх індивідуальних пізнавальних здібностей, та застосовувати під час виконання таких вправ рефлексію для розвитку усвідомлення студентами своїх індивідуальних навчальних стилів із подальшим свідомим застосуванням їх під час самостійного навчання.  

Біографія автора

І. Ю. Голуб, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри прикладної лінгвістики

Посилання

Гарднер, Г. (2007). Структура разума: теория множественного интеллекта. Москва: ООО И. Д. Вильямс.

Губарева, М. О. (2018). Використання теорії «множинного інтелекту» Г. Гарднера в розробленні комплексу психодіагностики та поліпшення показників короткочасної та довготривалої пам’яті. Психологія. Науковий журнал. Взято з http://medpsyhology.pp.ua//використання-теорії-множинного-інт.

Puchta, H., Krenn, W., & Rinvolucri, M. (2009). Multiple Intelligenzen im DaF-Unterricht. Aktivitäten für die Sekundarstufe und den Erwachsenenunterricht. Ismaning: Hueber.

Denksport. (2019). Взято з http://www.denksport-raetsel.de/R%C3%A4tsel/Denksport.

Tanz mit mir in Lederhosen! (2019). Взято з https:// www.youtube.com/watch?v=SpNjWFjUjdE.

Placemat. Bundeszentrale für politische Bildung. (2013). Взято з http://www.bpb.de/lernen/grafstat/partizipation-vor-ort/155248/placemat.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-25

Номер

Розділ

Наукові статті