Вправи для розвитку індивідуальних пізнавальних здібностей студентів на заняттях з іноземної мови
DOI:
https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.4.186217Ключові слова:
іноземна мова, особистісно-орієнтований підхід, теорія «множинного інтелекту», типи інтелекту, автономність навчання, рефлексія власної пізнавальної діяльності.Анотація
У статті розглянуто можливості реалізації на заняттях з іноземної мови особистісно-зорієнтованого підходу до навчання за допомогою вправ з урахуванням індивідуальних психологічних та пізнавальних особливостей студентів. Для організації особистісно-зорієнтованого навчального процесу релевантними є положення теорії множинного інтелекту Г. Гарднера, який виділив сім типів інтелекту (вербально-лінгвістичний, логіко-математичний, візуально-просторовий, тілесно-кінестетичний, музичний, внутрішньоособистісний, міжособистісний) та стверджував, що кожній людині властивий її особливий інтелектуальний профіль, індивідуальне поєднання різних типів інтелекту. Переносячи це твердження на колективний навчальний процес вивчення іноземних мов у закладах вищої освіти, можна стверджувати, що ефективним є створення навчальних ситуацій, у яких, паралельно з розвитком іншомовної комунікативної компетентності, реалізуються різні природні нахили та пізнавальні здібності студентів. Тому в статті запропоновано вправи для занять з іноземної мови, у яких ураховано різні типи інтелекту тих, хто навчається. Для оптимізації навчального процесу рекомендується після виконання завдання, яке вимагало залучення певних типів інтелекту, проаналізувати зі студентами, який прийом вони застосували для виконання завдання, які здібності допомогли їм успішно з ним справитись. Така рефлексія дасть змогу студентам усвідомити свої нахили і здібності, щоб у майбутньому, при можливості, застосовувати ті стратегії, які для них є найуспішнішими. Стаття пропонує шляхи для реалізації індивідуально-зорієнтованого підходу у вивченні іноземних мов: використовувати на занятті з іноземної мови вправи, що активізують різні типи інтелекту студентів і сприяють розвитку їхніх індивідуальних пізнавальних здібностей, та застосовувати під час виконання таких вправ рефлексію для розвитку усвідомлення студентами своїх індивідуальних навчальних стилів із подальшим свідомим застосуванням їх під час самостійного навчання.
Посилання
Гарднер, Г. (2007). Структура разума: теория множественного интеллекта. Москва: ООО И. Д. Вильямс.
Губарева, М. О. (2018). Використання теорії «множинного інтелекту» Г. Гарднера в розробленні комплексу психодіагностики та поліпшення показників короткочасної та довготривалої пам’яті. Психологія. Науковий журнал. Взято з http://medpsyhology.pp.ua//використання-теорії-множинного-інт.
Puchta, H., Krenn, W., & Rinvolucri, M. (2009). Multiple Intelligenzen im DaF-Unterricht. Aktivitäten für die Sekundarstufe und den Erwachsenenunterricht. Ismaning: Hueber.
Denksport. (2019). Взято з http://www.denksport-raetsel.de/R%C3%A4tsel/Denksport.
Tanz mit mir in Lederhosen! (2019). Взято з https:// www.youtube.com/watch?v=SpNjWFjUjdE.
Placemat. Bundeszentrale für politische Bildung. (2013). Взято з http://www.bpb.de/lernen/grafstat/partizipation-vor-ort/155248/placemat.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 І. Ю. Голуб
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Цей журнал є виданням із відкритим доступом. Усі публікації знаходяться у вільному доступі для користувача та або його установи. Згідно із Будапештською ініціативою відкритого доступу (BOAI) користувачі можуть безкоштовно читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати та посилатися на повні тексти статей цього журналу, не запитуючи дозволу видавця або автора. Посилання на авторів і видання при копіюванні та цитуванні матеріалів журналу обов'язкове.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії) за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.